Wednesday, February 24, 2010

بلیت مترو گران شد

نرخ بلیت مترو در سال 89 در جلسه امروز شورای شهر تهران تصویب شد.
به گزارش فارس در دویست و شصت و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران نرخ بلیت مترو در سال 89 پس از بحث‌ها و بررسی‌های مختلف بین اعضای شورا به تصویب رسید.
بر اساس این گزارش پس از بحث‌های صورت گرفته پیشنهاد كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران مصوب شد و بدین ترتیب در سال 89 بلیت تك سفره 250 تومان، بلیت دو سفره 450 تومان و بلیت10 سفره 1500 تومان خواهد بود.
بر اساس این گزارش بلیت اعتباری مدت‌دار یك روزه 450 تومان، سه روزه 900 تومان، هفت روزه 1700 تومان، سی روزه 5100 تومان، 90 روزه 13هزار تومان، یكصد و هشتاد روزه 21 هزار تومان، و یكساله 32هزار تومان خواهد بود.
همچنین بلیت اعتباری مبلغ‌دار از 2 هزار تومان تا 40 هزار تومان در ناحیه یك 85 تومان محاسبه می‌شود، در ناحیه دو ، 90 تومان در ناحیه سه 105 تومان، در ناحیه چهار 114 تومان و در ناحیه پنج 135 تومان محاسبه می‌شود.
رسول خادم، رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در قرائت ماده واحده این لایحه گفت: در اجرای بند بیست و هفتم بند ماده 71 قانون تشكیلات وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی كشور و با هدف تشویق مسافران به استفاده از بلیت‌های اعتباری در سال 89 كه به میزان 40 هزار و 79 ریال برآورد شده است با در نظر گرفتن پرداخت یارانه توسط دولت و شهرداری تهران بر اساس اعتبار مصوب بودجه جاری سال 89 كه هر كدام معادل یك سوم از قیمت تمام شده بلیت مترو به مبلغ 54 میلیارد تومان است قیمت بلیت مترو در سال 89 بر این اساس تعیین شده است.
خادم در جریان بررسی این لایحه اظهار داشت: دولت به این موضوع توجه نمی‌كند كه سهم خود را در مترو بپردازد و این امر باعث می‌شود به مردم فشار وارد شود. اگر گمان كرده‌ایم افزایش نرخ بلیت مترو كه به مردم فشار وارد می‌كند ابزاری برای تهدید به شمار می‌آید باید بگویم كه این امر را تجربه كرده‌ایم ولی باز هم دولت در این زمینه كاری نمی‌كند.
وی ادامه داد:‌ شاید اشكال اصلی این باشد كه از ابتدا مبنای پایینی برای نرخ بلیت در نظر گرفته‌ایم ولی خانواده‌ها خود را با آن تنظیم كرده‌اند.
رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: دلیلی ندارد كه پرداخت نشدن سهم دولت را به گردن مردم بیندازیم.
خسرو دانشجو، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: دولت موظف به پرداخت سهم خود می‌شود اما بر اساس نرخی كه ما را مصوب كنیم و به عنوان مثال اگر بگوییم قیمت بلیت تك سفره 600 تومان و دولت بگوید 200 تومان از مردم گرفته شود و مابه‌التفاوت آن را ما باید پرداخت كنیم.
وی ادامه داد: تمام چالشی كه وجود دارد این است كه نرخ بلیت باید مصوب شود و اگر دولت با نرخ كمتری موافقت كرد موظف به پرداخت مابه‌التفاوت ‌شود.
دانشجو تصریح كرد: امكان افزایش یكباره و بالا بردن نرخ بلیت را نداریم.
حمزه شكیب، رئیس كمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با بیان اینكه بهتر است با مردم صادق‌تر صحبت كنیم گفت: در واقع همه پول از جیب مردم است. وقتی در یك كوچه هشت متری اجازه 24 طبقه ساخت می‌دهیم از همان پول عوارض است كه هزینه بهره‌برداری را می‌دهیم.
وی ادامه داد: عده‌ای در این شرایط دنبال فضاسازی هستند كه باید تدبیر و تضمینی را ایجاد كنیم تا یك سوم سهم دولت را دریافت كنیم. چرا كه در این صورت دیگر فضاسازی ایجاد نمی‌شود.


No comments:

Post a Comment