Monday, August 23, 2010

سن ابتلا به سرطان سينه در ايران 12 سال زودتر از ساير كشورها

ايلنا: رئيس بيمارستان امام خميني سن شيوع اين بيماري را در كشور 10 تا 12 سال زودتر از ساير كشورها دانست و گفت: جوانان در ايران بيشتر از ميانسالان مبتلا مي‌شوند و متاسفانه هنگامي مراجعه مي‌كنند كه مرحله بيماري بسيار بالا است، 65 درصد بيماراني كه تشخيص داده مي‌شوند بيماري در آنها گسترش يافته است.

احمد كاوياني افزود: شايع‌ترين بيماري سرطان بين زنان كشور سرطان پستان است كه ساليانه هفت هزار مورد جديد به مبتلايان اضافه مي‌شود و در مجموع 40 هزار مبتلا به اين سرطان در كشور وجود دارد.

وي ادامه داد: هزينه درمان و تشخيص اين بيماري در سرانه سلامت كشور نسبت به ساير كشورها كمتر است و اين در حالي است كه بيمه پوشش مناسبي در برخي موارد نمي‌دهد وگاهي ممكن است به دليل هزينه بالاي درمان در بخش دولتي مردم توان پرداخت نداشته باشند.
وي تصريح كرد: داروهايي كه براي درمان اين سرطان استفاده مي‌شود اغلب بيمه نيستند و ده‌ها ميليون تومان براي شخص هزينه در بر دارد.اين درحالي است كه داروهاي درماني سرطان سينه بيشتر وارداتي است

كاوياني ميانگين سن ابتلا به سرطان سينه را در كشورهاي غربي بين افراد 50 تا 60 ساله دانست و گفت: در ايران ميانگين سن ابتلا بين افراد 40 تا 50 ساله است.
وي سابقه خانوادگي و عامل ژنتيكي را در كشور بيش از ساير عوامل در ايجاد اين بيماري موثر دانست و گفت: ژنتيك بين شش تا 10 برابر بيش از ساير عوامل باعث سرطان سينه مي‌شود و ساير عوامل شايد درصد ابتلا را 8/1 افزايش دهد.

رئيس بيمارستان امام خميني برخلاف سرطان‌ها توزيع جغرافيايي را در ايجاد اين بيماري موثر ندانست و گفت: در همه جاي كشور سرطان سينه توزيع همگن دارد و نمي‌توان شهري را نام برد كه بيشترين ابتلايان به اين سرطان را در خود داشته باشد اما به هر صورت شبكه سرطان وزارت بهداشت در اين خصوص ماموريت جمع‌بندي اطلاعات را به مركز تحقيقات جهاد دانشگاهي سپرده است